Oude klepper Parade 2013 - De Haan. |
18 augustus 2013 |
De startschans en motor van de organisatie. |
Een kijkje in de "pits" waar de deelnemende motoren staan te wachten |
Oude Klepper Parade 2013 |
01. Type: LEON BOLLEE 1896 - Bestuurder : Nieke Leblon - Oudenburg (België) |
Deze driewieler werd in 1900 uit elkaar geschroefd en pas in 2012 terug in elkaar gezet. De motor van 600cc heeft een semi-automatisch kleppensysteem. Via riemaandrijving levert de motor 2pk. |
03. Type: LEON BOLLEE 1897 - Bestuurder : Kate Baldock - Sevenoaks (United Kingdom) |
Vader David kocht deze motor 50 jaar geleden in Frankrijk en de laatste 15 jaar reden afwisselend zijn dochters Kate en Emily met deze driewieler. |
05. Type: PEUGEOT 1903 - Bestuurder : Gerard De Bruyne - Leffinge (België) |
Deze Peugeot heeft een motor van 2 pk met snuffelventiel en ontsteking met trilbobijn. Het is het eerste model met eigen Peugeot motorblok en aandrijving door een ronde lederen riem. Gerard is de enige deelnemer die ALLE Klepper parades heeft meegereden. |
06. Type: LA NEF LA CROIX 1902 - Bestuurder : Rudy Leblon - Oudenburg (België) |
De La Nef la Croix is een 3-wieler met een 600 cc watergekoelde motor in een houten frame. |
07. Type: MINERVA 1903 - Bestuurder : Geert Van den Bogaert - Emblem (België) |
Deze Minerva is voorzien van het gekende "clip-on"-blokje gebaseerd op het Zwitserse Z-L patent. |
08. Type: PEUGEOT 1903 - Bestuurder : Ben Wieringa - Schilwolde (Nederland) |
Dit 300cc model heeft een platte riemaandrijving. |
09. Type: QUADRANT 1906 - Bestuurder : Stany Wouters - Essen (België) |
Het lukt Stany om elk jaar met een andere zeldzame motorfiets naar De Haan te komen. Dit jaar is het een Quadrant in originele staat met 453 cc motor. |
10. Type: PEUGEOT 1906 - Bestuurder : Benedict Canneyt - Brugge (België) |
Deze Peugeot heeft een 500 cc motor en riemaandrijving. |
11. Type: F.N. 1907 - Bestuurder : Patricia Steenacker - Oostende (België) |
Zeldzaam FN ééncilinder model, het laatste type met riem. |
12. Type: MINERVA 1907 - Bestuurder : Harry De Boer - Grubbenvorst (Nederland) |
Deze V-twin werd meegebracht uit Australië en vermeld op de benzinetank Minerva maar het frame is waarschijnlijk met "Chater-Lea lugs" opgebouwd. De juiste fabrikant is dus nog onbekend. |
14. Type: REX 1908 - Bestuurder : Chrit Haanen - Weert (Nederland) |
Dit is een 500 cc zijklepper van 3,5 pk met "fixed belt drive". Het is het eerste model van Rex met een verlaagde zadelpositie en verende voorvork. |
15. Type: TRIUMPH 1909 - Bestuurder : Mark De Boer - Lottum (Nederland) |
|
|
|
|
| |
16. Type: F.N. 1910 - Bestuurder : Michel Steins (België) |
De F.N. is een Belgische moto gebouwd in Herstal bij Luik, heeft een 285 cc motor aangedreven met cardan. |
17. Type: REX 1909 - Bestuurder : Lucien Stroef - Varsenare (België) |
Deze 550 cc ééncilinder heeft een riemaandrijving. |
18. Type: DOUGLAS 1910 - Bestuurder : Chris Wright - Sidcup (United Kingdom) |
Douglas met 340 cc boxermotor van 2 3/4 pk, zonder versnellingen en zonder koppeling. Dus als de motor aanslaat moet je rijden. |
19. Type: F.N. 1910 - Bestuurder : John Hobbs - Faversham (United Kingdom) |
FN met cardanaandrijving. |
20. Type: TRIUMPH 1910 - Bestuurder : Bob Godfrey - Hitchin (United Kingdom) |
Bob en Chris Dawkins nr. 21) rijden beide een identieke Triumph zonder versnellingen maar wel met een koppeling. Deze hebben een 3,5 pk 500cc zijklepper als krachtbron |
21. Type: TRIUMPH 1911 - Bestuurder : Chris Dawkins - Hitchin (United Kingdom) |
Zelfde motor als nr. 20. |
22. Type: NEW HUDSON 1912 - Bestuurder : Kevin Hellowell - Sowerby (United Kingdom) |
Deze machine is voorzien van accessoires zoals een snelheidsmeter en een en een Armstrong drieversnellingsnaaf in het achterwiel. |
23. Type: TRIUMPH 1916 - Bestuurder : Paul Rogers - Ilkley (United Kingdom) |
Type "H" met registratie SU7814. |
24. Type: ZENITH 1911 - Bestuurder : Alain Touchet - Meusnes (France) |
Zenith had een eigen en uniek systeem van versnellingen, genaamd "Gradua". |
25. Type: TRIUMPH 1912 - Bestuurder : Wilf Banks - Hutton Rugby (United Kingdom) |
Deze Triumph is een moto met riemaandrijving en een 500 cc motor met zijkleppen |
26. Type: TRIUMPH 1911 - Bestuurder : Kees Rens - Galder (Nederland) |
Een 500 cc zijklepmotor type Roadster met riemaandrijving. De benzinetank heeft nog steeds de originele lak. |
27. Type: WANDERER 1912 - Bestuurder : Frederik Peschken - Moers (Deutschland) |
Dit is een 200cc motor van 1,5 pk met automatische inlaat. |
28. Type: WANDERER 1910 - Bestuurder : Peter Peschken - Moers (Deutschland) |
Peter reed ooit met deze machine van Moers naar Epsom (UK) om deel te nemen aan de "Pioneer Run". |
29. Type: ZENITH 1912 - Bestuurder : Geert De Boer - Lottum (Nederland) |
30. Type: WOLF 1912 - Bestuurder : Ben Dirks - Oudenhoorn (Nederland) |
Minder bekend Brits motormerk. Deze heeft een eigen en zeldzaam Wolf motorblok. Het is een kop/zijklepmotor met een 2 versnellingsbak. |
31. Type: MOTO SACOCHE 1912 - Bestuurder : Paul D'Hondt - Knokke (België) |
Zeldzame Motosacoche type 2C5 waar van slechts 450 exemplaren werden gebouwd.Hij is voorzien van twee versnellingen zonder koppeling, die werken als expanderende schoenenzoals een trommelrem. |
32. Type: TRIUMPH 1913 - Bestuurder : François Arsène Jollivet - Perrusson (France) |
Deze mootor heeft een 550 cc motor met riemaandrijving en "Sturmey Archer" versnellingsbak. |
33. Type: PEUGEOT 1913 - Bestuurder : Pascal Rabier - Perrusson (France) |
Peugeot van het type "Paris-Nice" met 330 cc zijklepmotor en riemaandrijving. |
34. Type: KYNOCH 1913 - Bestuurder : Nigel Fear - Radstock (United Kingdom) |
Type "Veteran" met een 499 cc motorblok. |
35.Type: F.N. 1913 - Bestuurder : Roger Van den Bogaert - Emblem (België) |
F.N. viercilinder met cardanaandrijving, trommelremmen enz. |
36. Type: PREMIER 1913 - Bestuurder : Franky Seynaeve - Roksem (België) |
Dit motormerk had slechts een kort bestaan maar was wel succesvol. |
37. Type: WANDERER 1913 - Bestuurder : Heinz Kindler - Schmalfeld (Deutschland) |
Deze Wanderer heeft een zijklepmotortje van 250 cc, goed voor 2 pk.Het heeft een voor- en achtervering en 2 versnellingen in de achternaaf. Heinz is pas de 3de eigenaar in 100 jaar. |
38. Type: ROVER 1913 - Bestuurder : Marnix Tanghe - Tielt (België) |
Deze Rover is voorzien van een "Armstrong" drieversnellingsnaaf. Armstrong was toen de grote concurrent van nog steeds bestaande Sturmey-Archer. |
39. Type: DOUGLAS 1914 - Bestuurder : Richard Mummery - Dunkirk (United Kingdom) |
40. Type: TERROT 1914 - Bestuurder : Henk Van der Veen - Ruinerwold (Nederland) |
Dit model type Motorette werd uitgebracht in het voorjaar van 1914. De produktie werd beeindigd naar aanleiding van W.O.I |
41. Type: SCOTT 1914 - Bestuurder : Roger King - Luton (United Kingdom) |
Deze watergekoelde 2-cilinder telt 532 cc en levert 3,5 pk . Deze motoren kregen de bijnaam "theeketel" vanwege hun radiator en onconventionele bouw. |
42. Type: MAGNAT DEBON 1914 - Bestuurder : Jan Vincke - Brugge (België) |
deze Franse motorfietsvan het type "aviateur" heeft een 400 cc kopklepmotor met riemaandrijving en heeft een telescoopvering. Het opstarten gebeurd met een zwengel. |
43. Type: F.N. 1914 - Bestuurder : Gerd Huismann - Hamburg (Deutschland) |
Dit voor zijn tijd comfortabel model heeft een cardanaandrijving, 2 versnellingen en een koppeling. |
44. Type: AUTO MOTO 1914 - Bestuurder : Jan Buis - Noordbeemster (Nederland) |
Waarschijnlijk is dit de enige nog rijdende Auto Moto met en V-twin motor, deze heeft geen versnellingen en wordt aangedreven door een riem. |
45. Type: SAROLEA 1914 - Bestuurder : Martin Schutte - Galder (Nederland) |
Dit een De Luxe model dat uitgerust is met versnellingsnaaf en treeplanken, aangedreven met een riem door een 500 cc zijklepmotor. |
46. Type: PREMIER 1914 - Bestuurder : Nick Jonckheere - Oostende (België) |
Bijzonder kenmerk aan de Premier motorfietsen is de extra uitlaatpip vooraan de cilinder. Die heeft een automatische uitlaatklep die open geduwd wordt tijdens de neerwaartse beweging van de zuiger na de verbranding. |
47. Type: DOUGLAS 1914 - Bestuurder : Nick Pearce - Whitstable (United Kingdom) |
Deze zeldzame 3,5 pk uitvoering diende als prottype van d latere 4 pk modellen. |
48. Type: ROVER 1914 - Bestuurder : Peter Haanen - Weert (Nederland) |
Rover met 500 cc van 3,5 pk motorblok met riemaandrijving. |
49. Type: SUNBEAM 1914 - Bestuurder : John Johnson - Strathdon (Scotland) |
Sunbeam 347 cc met kettingaandrijving en voor een verminderde slijtage loopt de ketting door een oliebad. |
50. Type: DOUGLAS 1914 - Bestuurder : Max Ricketts - Withstable (United Kingdom) |
Model 350 R met zijklepmotor en riemaandrijving. |
51. Type: TRIUMPH 1915 - Bestuurder : Dirk Haerinck - Pittem (België) |
52. Type: TRIUMPH 1915 - Bestuurder : Peter Holden - Norwich (United Kingdom) |
Deze estafette motorfiets van het Britse leger deed dienst aan het front in WO I en draagt nog steeds het originele registratienummer. |
Organizator Ronald Florens gaat op zijn motor de reeds gestarte deelnemers achterna om deze rit verder in goede banen te leiden. |
53. Type: SUNBEAM 1917 - Bestuurder : Raymond Hudson - Winscombe (United Kingdom) |
Deze motor heeft een 490 cc krachtbron met zijkleppen |
54. Type: HARLEY DAVIDSON 1917 - Bestuurder : Stefaan Canneyt - Knokke Heist (België) |
Deze V-twin van 16 pk verbruikt ongeveer 12 liter per 100 km. Types als deze werden tijdens WO I met een zijspan ingezet om gewonde soldaten te evacueren. Zij kregen de bijnaam "Silent Green Soldier". |
56. Type: TRIUMPH 1918 - Bestuurder : Donald Higham - Walsall (United Kingdom) |
Deze Triumph is in correcte WO I-uitvoering. |
57. Type: ROYAL ENFIELD 1919 - Bestuurder : Vincent Belgraver - Nieuw Roden (Nederland) |
Deze zijspancombinatie is aangedreven door 1000 cc V-twin JAP krachtbron. |
58. Type: F.N. 1919 - Bestuurder : John Graal - Heemstede (Nederland) |
De 285 cc tellende motorblok heeft met 2,5 pk ruim voldoende vermogen om twee personen te vervoeren. |
59. Type: SAROLEA 1919 - Bestuurder : Ferdinand Nicaise - Zelzate (België) |
De Sarolea 22A heeft een 350 cc motor en levert 4pk. De versnellingsbak is nog geen Sarolea product, maar een Sturmey-Archer. |
60. RUDGE MULTI - Bestuurder : Patrick Van Hecke - Moere (België) |
Deze Rudge Multi heeft een 500 cc kop/zijklepmotor en dankt zijn naam aan het sinds 1913 ingevoerde multi-gearsysteem. Door middel van een hendel naast de benzinetank kan men 16 overbrengingsverhoudingen benutten. De smering van de motor gebeurt met een pedaal rechtsonder. |
Ook deze onfortuinlijke starters konden na enige tijd de rit vervolgen. |
Startpagina | Exit | Terug |